مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
حتمد عباسی مژدهی
چکیده
کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای ...
بیشتر
کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای آیلتس بصورت تصادفی از میان 367 زبان آموز انتخاب شدند و در سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار داده شدند. هر یک از تکنیکهای داربستی در یکی از گروههای آزمایشی بکار گرفته شد. پیش و پس از دوره ی آزمایش، به هر زبان آموز پنج موضوع مختلف داده شد تا درباره ی آن بنویسند. دو ممتحن رسمی آیلتس نوشته های زبان آموزان را بر اساس معیارهای دستوری آیلتس تصحیح کردند. داده های بدست آمده با بکارگیری فرایند تحلیل کوواریانس مورد پردازش قرار گرفت. در مورد داده های بخش کیفی نیز تحلیل محتوی صورت گرفت. نتایج نشان داد که در گروه های تکنیک داربستی دوطرفه و توزیع شده، اختلافها از نظر آماری معنی دار بود. نتایج کیقی هم نشان داد با وجود اختلاف نظر بین زبان آموزان و معلمان در خصوص علت نتایج بدست آمده، هر دو گروه تایید کردند که تکنیک های داربستی می توانند اثربخش باشند. بدلیل اهمیت فاکتور زمان در کلاسهای آیلتس، این یافته ها می توانند برای زبان آموزان و معلمان آیلتس سودمند باشند.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
مسعود سعیدی
چکیده
شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان میدهد گزینههای مربوط به نحوه اجرا و ویژگیهای طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان میگذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافتههای پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان ...
بیشتر
شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان میدهد گزینههای مربوط به نحوه اجرا و ویژگیهای طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان میگذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافتههای پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان دوم بر ساختار زبان می باشد. مطالعه شامل شصت زبان آموز ایرانی بود که از آنها خواسته شد یک داستان تصویری را تحت شرایط زیر روایت کنند: آماده سازی قبل از انجام تکلیف، رونویسی پس از انجام تکلیف، آماده سازی قبل و رونویسی پس از انجام تکلیف و عدم فرصت برنامه ریزی قبل و رونویسی بعد ار انجام. یافتهها نشان داد در حالی که آماده سازی قبل از انجام تکلیف روانی و پیچیدگی کلام را افزایش میدهد، پیشبینی لزوم رونویسی پس از انجام تکلیف تمرکز شرکت کنندگان را بر ساختار زبان افزایش میدهد، تاثیری که در عملکرد دقیقتر آنها نشان داده شد. مهمتر از همه، آماده سازی قبل از انجام تکلیف، به همراه آگاهی از لزوم رونویسی پس از انجام تکلیف موجب افزایش قابل توجه دقت کلام شد، دستاوردی که در ازای کاهش پیچیدگی کلام به دست آمد. نتایج از انجایی حائز اهمیت هستند که نشان میدهند آماده سازی قبل از انجام ، زمانی که با رونویسی پس از انجام تکلیف همراه شود، منجر به بالاترین سطح صحت کلام می شود و این در حالیست که توجه اصلی زبان آموزان بر انتقال معنا متمرکز است.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
سید محمد رضا امیریان؛ طاهره حیدرنژاد؛ سعید عباسی سسفدی
چکیده
معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه ...
بیشتر
معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا می تواند پیش بینی کننده تعیین کننده ای برای ایمنی معلم زبان و انگیزه کاری به عنوان دو عامل مهم و تعیین کننده ی موفقیت یا شکست معلمان به ویژه دربافت زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) باشد یا خیر. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط احتمالی بین تدریس تامل گرایانه، مصونیت معلم زبان و انگیزه کاری از طریق تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور، پرسشنامه تدریس تامل گرایانه معلم زبان انگلیسی (ELTRI)، ابزار ایمنی معلم زبان (LTII) و مقیاس انگیزه کاری چند بعدی (MWMS) برای 320 معلم زبان انگلیسی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که معلمان با شیوه های تدریس تامل گرایانه ی بالاتر، مصونیت و انگیزه بیشتری دارند. علاوه بر این، نقش مهم ایمنی معلم زبان بر انگیزه کاری کشف شد. یافته های مطالعه حاضرمی تواند افق جدیدی را بر اهمیت گنجاندن رویکرد تامل گرایانه در برنامههای توسعه معلم به عنوان یک موضوع اصلی بگشاید.
مقاله پژوهشی
انگلیسی برای اهداف ویژه
فهیمه معرفت؛ طاهره سلیمانی
چکیده
با رواج زبان انگلیسی درتمام دنیا، مفهوم "انگلیسی" در حال تغییربه انگلیسی به عنوان زبان میانجی میباشد. با این وجود نحوه اموزش و یادگیری آن هنوزهم تنها براساس معیارهای بومیانی که انگلیسی، زبان مادری شان میباشد تعیین میشود. در پاسخ به توسعه انگلیسی به عنوان زبان میانجی و نیاز مبرم به توصیف آن در شکل ها و زمینه های مختلف، پزوهش حاضر ...
بیشتر
با رواج زبان انگلیسی درتمام دنیا، مفهوم "انگلیسی" در حال تغییربه انگلیسی به عنوان زبان میانجی میباشد. با این وجود نحوه اموزش و یادگیری آن هنوزهم تنها براساس معیارهای بومیانی که انگلیسی، زبان مادری شان میباشد تعیین میشود. در پاسخ به توسعه انگلیسی به عنوان زبان میانجی و نیاز مبرم به توصیف آن در شکل ها و زمینه های مختلف، پزوهش حاضر سعی دارد درتحلیل زبانشناسی انگلیسی به عنوان زبان میانجی درشکل نوشتای پیش قدم شود. با تکیه برمطالعه موردی اکتشافی، تکواژ سوم شخص مفرد زمان حال ساده انگلیسی با استفاده از "پیکره نوشتاری انگلیسی به عنوان زبان میانجی" مورد تحلیل قرار گرفته است. پیکره منتخب شامل 82369 مورد واژه میباشد. این پیکره توسط نرم افزار لنکسباکس برچسب گذاری شد و تمام موارد اختلاف در استفاده از این تکواژ به دو دسته "حذف کردن" و "اضافه کردن" پسوند تقسیم بندی شد. تحلیل کمی این پزوهش نشان داد که اکثریت نویسندگان "انگلیسی به عنوان زبان میانجی" از قوانین ساختاری انگلیسی پیروی میکنند و تنها 0.5 درصد اختلاف جزِیی در استفاده از این پسوند وجود دارد به شکلی که نویسندگان یا آن را حذف میکنند و یابه موارد دیگر تعمیم بیش از حد میدهند. حدودا 56 درصد از کل موارد اختلاف مربوط به حذف این پسوند و 44 درصد مربوط به تعمیم بیش از حد این ویژگی زبانی میباشد. علاوه بر این، عواملی که منجر به این موارد اختلاف شدند از طریق تحلیل کیفی، شناسایی شده و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پزوهش حاضر نقش بسزایی در شکل گیری یک چارچوب جهانی برای آموزش و سنجش زبان انگلیسی به عنوان زبان میانجی به طورکلی و انگلیسی با هدف چاپ مقالات علمی به طور خاص، خواهد داشت.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
عباسعلی رضائی؛ مجتبی اسفندیاری
چکیده
علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها ...
بیشتر
علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها از نقش های اخلاقی خود را با هدف توسعه ابزاری مرتبط با آموزش ارزش ها بررسی می کند. برای این منظور، این مطالعه اکتشافی با روش ترکیبی متوالی، 10 معلم زبان انگلیسی را از طریق نمونهگیری حداکثر تنوع انتخاب کرد. مصاحبه های نیمه ساختاریافته با معلمان شرکت کننده انجام شد و داده ها به صورت استقرایی از طریق تحلیل موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پرسشنامه طراحی شده در مرحله کمی مطالعه توسط 332 معلم زبان انگلیسی تکمیل شد. شش موضوع کلی از طریق تجزیه و تحلیل موضوعی دادههای مصاحبه شناسایی شد: ارزشهای رابطهای، رشد شخصی، برتری تحصیلی، ارزشهای نظارتی، استانداردهای شخصی معلمان و ارزشهای جهانی. علاوه بر این، تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه تدوین شده، ساختار پنج عاملی را تأیید کرد. تنها 23 گویه از 53 گویه اولیه در نسخه نهایی پرسشنامه حفظ شد. در مجموع، نتایج نشان داد که تعهد استاد معلمان، مرتبط با پرورش کرامت دانشآموزان، بر تعهد اولیه معلمان اولویت دارد که باعث ارتقای یادگیری و رشد فکری دانشآموزان میشود. پس از بحث مفصل، مفاهیم و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در پایان ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
روانشناسی زبان
شکوه رشوند سمیاری؛ مجید قربانی
چکیده
انگیزش و احساس بعنوان دو متغیر قابل ملاحظه در پیشرفت زبان دوم دیگر همچون گذشته از عوامل تفاوت های فردی ثابت تلقی نمی گردند. با تاثر گرفتن از رویکردهای پردازش محور و با درک بهتر از عملکرد نظریه سیستم پیچیده و پویا محققین ماهیت همادگرایی، وابستگی، پویایی و قابل تغییر انگیزش و احساس را مورد تاکید قرار داده اند. بنابراین، مطالعه حاضر با ...
بیشتر
انگیزش و احساس بعنوان دو متغیر قابل ملاحظه در پیشرفت زبان دوم دیگر همچون گذشته از عوامل تفاوت های فردی ثابت تلقی نمی گردند. با تاثر گرفتن از رویکردهای پردازش محور و با درک بهتر از عملکرد نظریه سیستم پیچیده و پویا محققین ماهیت همادگرایی، وابستگی، پویایی و قابل تغییر انگیزش و احساس را مورد تاکید قرار داده اند. بنابراین، مطالعه حاضر با استفاده از اصول بنیادین نظریه سیستم پیچیده و پویا، روابط فیمابین عوامل احساسی و انگیزشی فراگیران ایرانی که زبان انگلیسی را بعنوان زبان خارجی فرا می گیرند با میانجیگری نقش جنسیت و حافظه کاری در طول یک ترم تحصیلی را مورد بررسی قرار داده است. به این منظور ۴۴۵ دانشجوی خانم و آقا در سطح پیش متوسطه، پرسشنامه عاملی انگیزشی و پرسشنامه مربوط به احساس لذت در زبان دوم را به مدت چهار بار و با فاصله زمانی یک ماهه در طول یک ترم تحصیلی تکمیل نمودند. فراگیران پرسشنامه مربوط به حافظه کاری را نیز یکبار در اوایل ترم تکمیل کردند. ارتباطات به دست آمده حاکی از تغییر و ثبات احساسی و انگیزشی در طول یک ترم آموزشی در فواصل یک ماهه است. یافته ها همچنین حاکی از آن است که این عوامل از محیط یادگیری دانشجویان به نوعی غیر قابل تفکیک است.کاربردهای تحقیق و پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آتی نیز بحث گردیده است.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
عباس بیات؛ بهمن امینی؛ کیوان محمودی
چکیده
در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از ...
بیشتر
در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از آسان به پیچیده توسعه یافته و مرتب شوند. هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد زبان آموزان انگلیسی در تکالیف آشنای متوالی و نامنظم می باشد. شصت زبان آموز زبان انگلیسی که در سطح متوسط در دو موسسه زبان خصوصی تحصیل می کردند در این تحقیق شرکت کردند. آنها به صورت تصادفی به عنوان یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل که هر کدام شامل 30 نفر بود انتخاب شدند. قبل از شروع آموزش، همه شرکت کنندگان یک آزمون درک شنیداری را به عنوان پیش آزمون انجام دادند. آموزش در طول یک ترم انجام شد، که طی آن آزمودنیها تکالیف آشنا ساده-پیچیده را انجام دادند در حالی که گروه کنترل تکالیف نامنظم آشنا را دریافت کردند. پس از آموزش، پس آزمون درک شنیداری که شامل دو ویژگی تکلیف پیچیده ، به کار گرفته شد. آزمون تی مستقل نشان داد که گروه آزمایشی که تکالیف مرتب توالی ساده به پیچیده را دریافت کردند در گوش دادن به تکالیف پیچیده از گروه کنترل بهتر عمل کردند. یافتهها از بکارگیری وظایف توالیبندی ساده-پیچیده برای تقویت عملکرد تکالیف پیچیده گوش دادن حمایت میکنند.
مقاله پژوهشی
آموزش
مجتبی مقصودی
چکیده
این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر ...
بیشتر
این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر کدام جنبه ای از دانش محتوایی تربیتی فناوری را اندازه گیری میکرد، استفاده شد. گویههای این ابزار بر اساس پرسشنامه شاهین (2011) برای ارزیابی دانش محتوایی، دانش آموزشی، دانش محتوای آموزشی، و دانش فناوری استفاده شدند و پرسشنامه چای و همکارانش (2011) برای اندازه گیری دانش فناورانه، دانش آموزشی فناورانه و دانش محتوایی تربیتی فناوری تدوین شد. برای تجزیه و تحلیل آماری استنباطی از تحلیل مسیر و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سازه های دانش محتوایی تربیتی فناوری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، مشاهده شد که دانش محتوا و دانش آموزشی، بر خلاف دانش فناوری، تأثیر مستقیمی بر دانش محتوایی تربیتی فناوری دارند. همچنین مشخص شد که در بین متغیرهای اندازهگیری شده، دانش محتوایی از بیشترین تأثیر کل را بر دانش محتوایی تربیتی فناوری و دانش محتوای آموزشی از کمترین میزان اثرگذاری بر آن برخوردار بود.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان از طریق فناوری
داود کوهی؛ مرتضی اصل رسولی؛ اابوالفضل فتحی
چکیده
ضرورت استفاده از آموزش آنلاین در طول همه گیری ویروس کرونا و موانع ایجاد شده به دلیل عدم آموزش حضوری، تمرکز محققان را تغییر داده است به آموزش و ارزیابی مبتنی بر وب.
در این راستا، یک طرح ترکیبی متوالی توضیحی برای در نظر گرفتن اثرات ارزیابی پویا مبتنی بر وب (DA) بر دقت دستور زبان، استقلال، و نگرش زبان آموزان انتخاب شد. برای این منظور، یک ...
بیشتر
ضرورت استفاده از آموزش آنلاین در طول همه گیری ویروس کرونا و موانع ایجاد شده به دلیل عدم آموزش حضوری، تمرکز محققان را تغییر داده است به آموزش و ارزیابی مبتنی بر وب.
در این راستا، یک طرح ترکیبی متوالی توضیحی برای در نظر گرفتن اثرات ارزیابی پویا مبتنی بر وب (DA) بر دقت دستور زبان، استقلال، و نگرش زبان آموزان انتخاب شد. برای این منظور، یک نمونه مناسب از 60 زبانآموز مرد انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) انتخاب و در دو گروه ارزیابی پویا مبتنی بر وب و گروه کنترل دستهبندی شدند. ابزار گردآوری داده ها، پیش آزمون و پس آزمون دستور زبان، پیش آزمون و پس آزمون خودمختاری و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. شرکت کنندگان از طریق یک وب طراحی شده بر اساس سطح و نیازهای دانش آموزان در دستور زبان در معرض DA مبتنی بر وب قرار گرفتند، در حالی که فراگیران گروه کنترل گرامر را از طریق روش سنتی آموزش آموختند. بر اساس نتایج آزمون ANCOVA و Mann-Whitney U، میانگین نمرات دقت گرامر و استقلال زبان آموزان در DA مبتنی بر وب در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت. علاوه بر این، نتایج مصاحبه نشان داد که فراگیران نگرش مثبتی نسبت به درمان ارزیابی پویا مبتنی بر وب داشتند. نتایج مصاحبه نیمه ساختاریافته با گروه آزمایش نتایج کمی را تأیید کرد. پلت فرم و روش های به کار گرفته شده در این مطالعه، مفاهیم دلگرم کننده ای را برای حوزه آموزش زبان پیشنهاد می کند که مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
مجید قربانی؛ شکوه رشوند سمیاری
مقاله پژوهشی
منظورشناسی بینزبانی
صبا بشیری؛ سامان عبادی
چکیده
مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژیهای یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکتکنندگان ما شامل سی زبانآموز انگلیسی سطح متوسط ...
بیشتر
مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژیهای یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکتکنندگان ما شامل سی زبانآموز انگلیسی سطح متوسط (15 پسر و 15 دختر) از دو کلاس بودند که در یک دورۀ منظورشناسی انگلیسی ازطریق ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور شرکت میکردند. پس از یک طرح پیش آزمون، مداخله و پس آزمون، شرکت کنندگان یک پرسشنامۀ استراتژیهای یادگیری منظورشناسی را تکمیل کردند تا راهبردهای مورد استفادۀ آنها برای انجام مکالمات زبان دوم در موقعیت های مختلف شناسایی شوند. علاوه بر این، همه فراگیران مستلزم نوشتن خاطرات بازتابنده پس از هر جلسه مداخله بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل همبستگی استفاده شد. یافتهها نشان داد که استراتژیهای حافظه بیشتر توسط شرکتکنندگان مورد استفاده قرار میگرفت، یعنی آنها بیشتر بر حفظ و ذخیره دانش منظورشناسی قبلی تکیه داشتند. علاوه بر این، استراتژیهای جبرانی پیشبینیکنندههای ضعیف اما مثبت عملکرد منظورشناسی بودند و جنسیت زبانآموزان بر استفادۀ آنها از استراتژیهای مختلف تأثیری نداشت. محدودیت های مطالعه و پیامدهای عملی و آموزشی آن برای سیاست گذاران آموزشی، برنامه های آموزش معلمان و مربیان زبان در پرتو سؤالات تحقیق مطرح شده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
تورج طلائی؛ حسین احمدی؛ فرامرز عزیز ملایری
چکیده
پیچیدگی تکلیف اخیراً توجه زیادی را در مطالعات زبان دوم به خود جلب کرده است. با این حال، اثرات بالقوه آن بر یادگیری کلمات ربط در نظر گرفته نشده است. مطالعه حاضر تلاشی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات دستکاری شرایط پیچیدگی تکلیف بر بهبود گرامری زبان آموزان زبان انگلیسی از نظر یادگیری کلمات ربط از طریق انجام تکالیف نوشتاری است. بدین منظور 75 ...
بیشتر
پیچیدگی تکلیف اخیراً توجه زیادی را در مطالعات زبان دوم به خود جلب کرده است. با این حال، اثرات بالقوه آن بر یادگیری کلمات ربط در نظر گرفته نشده است. مطالعه حاضر تلاشی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات دستکاری شرایط پیچیدگی تکلیف بر بهبود گرامری زبان آموزان زبان انگلیسی از نظر یادگیری کلمات ربط از طریق انجام تکالیف نوشتاری است. بدین منظور 75 نفر از زبان آموزان سطح متوسط مشغول به تحصیل در سه موسسه زبان انگلیسی در ایران به صورت تصادفی انتخاب شدند. آنها در چهار گروه آزمایش و یک گروه کنترل(هر کدام با 15 شرکت کننده) قرار گرفتند. به هر یک از گروههای آزمایشی، پیشآزمون، تکالیف نوشتاری در سطوح پیچیدگی مختلف از طریق شرایط مختلف شامل ± عناصر کم و ±زمان برنامهریزی به عنوان مداخله مطالعه، پسآزمون فوری و پسآزمون تأخیری ارائه شدند. شرکت کنندگان در 9 جلسه شرکت کردند و در هر جلسه چند کلمه ربط به گروه های آزمایشی معرفی شدند که قرار بود با استفاده از تمام آن کلمات ربط بر اساس یک موضوع خاص یک پاراگراف بنویسند. شرکت کنندگان در گروه کنترل فقط به مدت 9 جلسه در یک کلاس عادی زبان انگلیسی بدون انجام چنین تکالیفی شرکت کردند. عملکرد همه گروهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافتهها هم افزایش معنیدار آماری را در دانش یادگیرندگان از کلمات ربط و هم تفاوتها را در بین پنج گروه نشان داد. بنابراین، این مطالعه نشان میدهد که استفاده از تکالیف در سطوح پیچیدگی مختلف میتواند برای افزایش دانش یادگیرندگان از کلمات ربط مفید باشد.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
مسعود آزادنیا
چکیده
این تحقیق به مقایسه شباهت ها و تفاوت های در بخش پنجم پایان نامه های نوشته شده به انگلیسی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد ایرانی و انگلیسی زبان در حیطه پیچیدگی واژگانی پرداخته است. در این راستا، 20 پایان نامه که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در رشته آموزش زبان انگلیسی تألیف شده بود، انتخاب شدند. ...
بیشتر
این تحقیق به مقایسه شباهت ها و تفاوت های در بخش پنجم پایان نامه های نوشته شده به انگلیسی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد ایرانی و انگلیسی زبان در حیطه پیچیدگی واژگانی پرداخته است. در این راستا، 20 پایان نامه که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در رشته آموزش زبان انگلیسی تألیف شده بود، انتخاب شدند. همچنین، 20 پایان نامه که توسط دانشجویان انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در ایالات متحده و بریتانیا نوشته شده بود هم به طور تصادفی برای مقایسه دانلود شد. سپس این پایان نامه ها در وب ابزارکومتریکس که متن و گفتمان را در سطوح مختلف زبانی پردازش می کند، بار گذاری شد. دو ابزار آماری اصلی برای تجزیه و تحلیل داده ها MANOVA و DFA بودند. با توجه به تجزیه و تحلیل کومتریکس، نتایج تفاوت معنی داری را بین این پیکره های متنی نشان داد. به طور خاص، کلمات محتوای CELEX بیشتری در پایان نامه های انگلیسی زبانان استفاده شده بود. اما، تفاوتهای معنا داری بین این دو پیکره متنی از نظر سایر شاخصهای پیچیدگی واژگانی (به عنوان مثال، چند معنایی، عینیت در معنا، فراشمولی، شاخص سن اکتساب واژه و تنوع واژگانی) طبق تحلیل کومتریکس وجود نداشت. با توجه به نتایج این تحقیق به نظر می رسد با آموزش راهبردها و تکنیک های نوشتاری مناسب، بطور خاص در مورد ویژگی های زبانی مورد مطالعه، توانایی های نوشتاری آکادمیک زبان آموزان ایرانی را می توان بهبود بخشید
مقاله پژوهشی
روانشناسی زبان
محمد صابر خاقانی نژاد؛ محمد هادی ایل
چکیده
بیشتر پژوهشها درباره جملات مجهول به بررسی درک این جملات در بین بزرگسالان، کودکان در حال یادگیری زبان اول و افراد دارای مشکل تکلم پرداخته اند. بنابراین بررسی چالشهای درک این جملات در میان فراگیران زبانهای خارجی یک امر ضروری به نظر میرسد. این پژوهش به
بررسی مشکلات درک انواع مختلف جملات مجهول در بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان ...
بیشتر
بیشتر پژوهشها درباره جملات مجهول به بررسی درک این جملات در بین بزرگسالان، کودکان در حال یادگیری زبان اول و افراد دارای مشکل تکلم پرداخته اند. بنابراین بررسی چالشهای درک این جملات در میان فراگیران زبانهای خارجی یک امر ضروری به نظر میرسد. این پژوهش به
بررسی مشکلات درک انواع مختلف جملات مجهول در بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخته است. از شرکت کنندگان پژوهش خواسته شد تا جمله مجهولی را بخوانند و گزینه مرتبط با درک صحیح آن جمله را انتخاب کنند. پاسخ ها از نظر زمان سپری شده و میزان موفقیت مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. درک جملات معلوم زمان کمتری نیاز داشت و ازمیزان موفقیت بیشتری نسبت به جملات مجهول برخوردار بودند. نتایج همچنین نشان داد که انواع مختلف جملات مجهول (افعال با قاعده، بی قاعده، افعال حرکتی، افعال حالتی، افعال یک ودو مفعولی، منفی، و سوالی) درجات متفاوتی از دشواری را به فراگیران سطح متوسط زبان انگلیسی تحمیل میکردند. جملات مجهول با افعال باقاعده کمترین میزان دشواری را و به دنبال آن جملات مجهول با افعال بیقاعده و افعال حرکتی، سپس جملات مجهول سوالی و منفی، و جملات مجهول با افعال حالتی و در نهایت جملات مجهول دومفعولی همراه با بیشترین میزان دشواری بودند. تنایج همچنین حاکی از آن بود که به لحاظ زمان مورد نیاز برای درک، تفاوت معنی داری بین انواع مختلف جملات مجهول وجود داشت. نتایج می تواند برای مدرسان زبان انگلیسی و طراحان برنامه درسی در نظر گرفتن محتوای آموزشی مناسب برای تدریس جملات مجهول چالش برانگیزتر مفید باشد.
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
صبا بشیری؛ هیوا ویسی
چکیده
اعلامیههای ترحیم یکی از کاربردیترین ابزار برای اعلام مرگ افراد هستند. مطالعۀ توصیفی-تحلیلی حاضر با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی-فرهنگی در پی انقلاب اسلامی ایران سعی در انجام تحلیلی گذری/حرکتی بر اعلامیههای ترحیم مربوط به دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی با تکیه برمدل ژانر-محور سویلز(1990،2004) دارد . 100 اعلامیۀ ترحیم (50 اعلامیه مربوط ...
بیشتر
اعلامیههای ترحیم یکی از کاربردیترین ابزار برای اعلام مرگ افراد هستند. مطالعۀ توصیفی-تحلیلی حاضر با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی-فرهنگی در پی انقلاب اسلامی ایران سعی در انجام تحلیلی گذری/حرکتی بر اعلامیههای ترحیم مربوط به دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی با تکیه برمدل ژانر-محور سویلز(1990،2004) دارد . 100 اعلامیۀ ترحیم (50 اعلامیه مربوط به هر دوره) با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه ای جمع آوری شدند. هدف اصلی مطالعه نشان دادن تأثیر پدیدهای اجتماعی-فرهنگی بر ساختار اعلامیههای ترحیم بود. پس از شناسایی بخشها/گذرهای اصلی در اعلامیههای هر دوره، شباهتها و تفاوتهای موجود مورد بررسی و بحث قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که اعلامیههای پس از انقلاب اسلامی به طور تقریبی حاوی تعداد بخشها/گذرهایی دو برابر بیشتر از اعلامیههای پیش از انقلاب بودند. چهار بخش/گذر در هر دو مجموعه مشترک بودند: بازشناسی اعلام کنند گان، بازشناسی متوفی، بازشناسی اعضای خانواده، و تعیین زملن و مکان برگزاری مراسم ترحیم. سه بخش فقط در اعلامیههای پس از انقلاب مشاهده شدند که شامل بخش آغازین، تصویر متوفی و توصیف متوفی بودند. بحث و تحلیل بخشها با توصیفاتی مربوط به موقعیت سیاسی-اقتصادی، مذهبی و سیاسی هر دو دوره تکمیل میشوند.
مقاله پژوهشی
منظورشناسی بینزبانی
رضا باقری نویسی؛ رسول محمد حسین پور؛ الهه یزدانخواه
چکیده
هدف از این تحقیق پرداختن به تفاوتهای بیان درخواست زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم از نظر سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی بود. از بین 123 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم، 95 نفر به عنوان نمونه آماری(59 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و 36 زبان ...
بیشتر
هدف از این تحقیق پرداختن به تفاوتهای بیان درخواست زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم از نظر سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی بود. از بین 123 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم، 95 نفر به عنوان نمونه آماری(59 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و 36 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم) انتخاب شدند. پرسشنامه شامل 16 سناریو برگرفته از کتاب شاور (2009) بود و بصورت آنلاین در اختیار زبان آموزان گذاشته شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که عملکرد زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم بهتر از زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بود. نتایج تحقیق راجع به سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی نشان داد که زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم بیشتر از راهبردهای متعارف غیرمستقیم درخواست استفاده کردند درحالیکه زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بیشتر از راهبردهای مستقیم درخواست استفاده کردند. همچنین مشخص شد که درخواستهای زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم شباهت بیشتری نسبت به انگلیسی-زبانان داشت و از مشکلات گرامری کمتری برخوردار بود. هر دو گروه از ابزارهای اصلاحی بیرونی بیشتر از ابزارهای اصلاحی درونی استفاده کردند. این پژوهش پیشنهاد میکند که به نحوه درخواست دادن زبان آموزان زبان انگلیسی به عنون زبان خارجی توجه زیادی شود زیرا این زبان آموزان در محیط های انگلیسی زبان قرار ندارند و نحوه صحیح درخواست دادن برای آنها مشکل است.
مقاله پژوهشی
آموزش
س سید بهروز بهزادی؛ ناصر رشیدی
چکیده
حوزه شناخت معلم، به عنوان یک حوزه اصلی در تربیت معلم، به آنچه معلمان فکر میکنند، میدانند و انجام میدهند میپردازد (بورگ، 2003). یکی از موضوعات پیچیدهای که در تحقیقات 50 سال اخیر در مورد شناخت معلم پدیدار شده است، عدم همسویی بین تفکرات و عملکرد معلم است. در این مطالعه، از چارچوب ترکیبی تفسیری انتقادی برای شناسایی عواملی که بین گفتار و رفتار ...
بیشتر
حوزه شناخت معلم، به عنوان یک حوزه اصلی در تربیت معلم، به آنچه معلمان فکر میکنند، میدانند و انجام میدهند میپردازد (بورگ، 2003). یکی از موضوعات پیچیدهای که در تحقیقات 50 سال اخیر در مورد شناخت معلم پدیدار شده است، عدم همسویی بین تفکرات و عملکرد معلم است. در این مطالعه، از چارچوب ترکیبی تفسیری انتقادی برای شناسایی عواملی که بین گفتار و رفتار معلم تضاد ایجاد میکنند، استفاده شد. در همین راستا، 12 مطالعه که به مقایسه تفکرات و عملکرد معلمان پرداخته بودند، انتخاب و بررسی شدند. در مرحله بعد، مضامین موجود در این 12 مطالعه شناسایی و با یکدیگر ترکیب شدند که حاصل آن شکل گیری دو استدلال بود. اولین استدلال، منابع شناخت و عملکرد معلمان را در قالب منابع هستیشناختی، معرفتشناختی و زمینهای توصیف میکند. بر اساس نتایج حاصل از این استدلال می توان گفت که تجربیاتی که معلمان به عنوان یادگیرنده در زمان یادگیری زبان خارجی/دوم (انگلیسی)کسب کرده بودند، بیشترین تأثیر را در شکل دادن تفکرات و تدریس آنها داشت. این تجربیات معلمان، یادگیریهای حرفهای آنها را تحت الشعاع قرار داده و تنها به تفکراتی اجازه ورود میدهند که متناسب با تجارب یادگیری شخصی شان باشد. دومین استدلال بیان میکند که عوامل ذاتی مربوط به ساحت تفکر، عوامل شخصی و عوامل زمینهای ایجاد کننده همسویی یا ناهمسویی بین تفکرات و عملکرد معمان هستند. علاوه بر این، از دوگانه انگاری دکارتی (دکارت، 1650-1596) و پدیدارشناسی هرمنوتیک هایدگر (هایدگر، 1976-1889) برای بازتعریف انتقادی دو استدلال پیشین استفاده شد. اگرچه این مفهومسازیِ تفسیری از شناخت معلمان ریشه در دادههای موجود در 12مطالعه اولیه دارد، اما این مفهومسازیِ به وضوح از آنها فراتر میرود و تفسیر جدیدی از قلمرو تفکرات و عملکرد معلمان که عوامل مربوط به بافت آنها را شکل میدهد را ارائه می دهد تا به معلمان اجازه دهد همچون دکارت که می گفت «می اندیشم، پس هستم»، آنها نیز بیاندیشند و همسو با همان اندیشه تدریس نمایند. در پایان مقاله، پیشنهاداتی در خصوص ارتباط نتایج این مطالعه با پژوهش های آتی در زمینه شناخت و تربیت معلمان و سیاست گذاریهای آموزشی ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
چکیده
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی
باورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش ...
بیشتر
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی
باورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش به بررسی اعتقادات 85 معلم زبان انگلیسی در کردستان عراق به عنوان زبان خارجی نسبت به استقلال زبان آموزان پرداخته و تأثیر تجربیات آنان را در این زمینه بررسی می کند. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه تازه تدوین شده در مورد استقلال زبان آموزان، از هشت بعد جمع آوری شد؛ این پرسشنامه معلمان را ترغیب نمود تا در مورد باورهای خود، مرتبط با استقلال زبان آموزان در یادگیری بیاندیشند. یافته ها نشان داد که معلمان عموماً نگرش مثبتی نسبت به استقلال زبان آموز دارند. معلمان باتجربه تاکید بیشتری بر عوامل روانشناختی و سیاسی، تاثیرات استقلال زبان آموزان و نیز مواد آموزشی داشتند. داده های کیفی نشان داد که معلمان باتجربه و کم تجربه هر دو از طریق روش های تدریس زبان آموز محور و درگیر کردن زبان آموزان بر اهمیت و تقویت استقلال زبان آموزان تاکید داشتند. معلمان با تجربه از روش های تدریس و تکنیک های ارزشیابی متنوع تری استفاده می کردند. در حالی که معلمان مبتدی مشاهده مستقیم دانش آموزان خود را در حین انجام وظایف و فعالیت ها ترجیح می دادند، معلمان باتجربه از شیوه نظارت غیر مستقیم و دخالت کمتر بهره می بردند. این مطالعه تعهد معلمان را به پرورش یادگیری مستقل در ابعاد مختلف شیوه های تدریس برجسته می کند. تفاوت در باورها و راهبردها بین معلمان مبتدی و با تجربه بیانگر تغییر مثبت در تجربه تدریس برای ارتقای استقلال زبان آموزان است. یافته ها حاکی از آن است که برنامه های توسعه حرفه ای معلمین باید بر شکل دهی باورهای معلمان با تاکید بر استفاده از راهبردهای آموزشی که موجب پرورش استقلال زبان آموزان میشوند تمرکز داشته باشند